Klik Sini Menjadi Ahli

NOTIS PENTING

KEPADA SEMUA AJK PKR CABANG K.KRAU TERMASUK AMK DAN WANITA DIKEHENDAKI HADIR MESYUARAT KHAS PADA 26 MEI 2011 JAM JAM 08.30 MLM DI PEJ PKR K.KRAU SEMPENA PROGRAM DS ANWAR DI FELDA JENDERAK. MOHON HEBAHKAN (SUMBER: HJ SUHAIMI SAID)

17 May, 2011

UNDI POS: Pendedahan gempar bekas tentera

Terbitan semula
Sumber: Armed Forces Friends Club

Percaya atau tidak, itulah realiti sebenar bermulanya penyelewengan undi Pos yang digunakan parti pemerentah untuk meneruskan legasi kekuasaan mereka


Brigadier General (B) Dato .Zakaria Hj.Dahlan 
 semasa latihan di dalam hutan
Beliau dimaklumkan bahawa kertas undi pos akan dihantar dgn helicopter kepada semua anggota yang sedang mengikuti  latihan tersebut.
Peristiwa itu tidak dapat ia lupakan dimana berlaku Pilihan Raya pertama pada tahun 1954, semasa itu ia berada dalam hutan, helicopter sampai saya berada dibawah nya utk menyambut kertas undi pos.
Malangnya  bungkusan itu jatuh ke dalam paya , saya dapatkan bungkusan itu dan keringkan kertas undi pos itu untuk dibahagikan kepada anggota yg terlibat.
“ tiba tiba dapat arahan supaya sarjan mengumpulkan semua kertas undi itu dan pangkah kesemua kertas undi itu tanpa perlu diberi pada anggota “ ceritanya sepenuh hati
Beliau yang terlibat dalam ketenteraan  selama 30 tahun, undi pos memang talian hayat pemerentah sejak dari dulu.
Kadang kadang  anggota tidak tengok pun kertas undi, tetapi bila di cek kertas undi , dia sudah mengundi. Katanya.
Pada beliau, amalan undi pos sudah menyimpang jauh dari maksud sebenar. Melihat zaman sekarang ni katanya, undi pos tidak lagi sesuai pada anggota  yang menetap dalam kem.
Tetapi sekarang undi pos anggota anggota yang bermastautin dan bermukim dalam kem, sepatutnya tidak perlu undi pos kerana mereka boleh hadir mengundi seperti orang awam yang lain mengundi, katanya.

  Brigedier Gen(B) Hj.abd.Ghani Hj Mahluddin
Seorang lagi pegawai tentera turut mendedah perkara yang sama.
Beliau yang tidak setuju dengan pengendalian undi pos mengakui, pernah di adukan rakan tentera yang lain berhubung tindakan salah guna undi pos itu
Mereka menceritakan bagaimana mereka diarah memangkah kesemua kertas undi pos untuk anggota anggota bawahan.
“ tidak kurang daripada 10 orang berpangkat kopral  dan sarjan datang minta maaf  pada saya. Mereka beritau mereka dalam PR lepas mereka telah diarah bangun tengah malam, waktu anggota lain tengah tidor.
“beberapa pegawai atasan mengarah mereka menuang semua kertas undi atas meja dan mengarah mereka memangkah BN kesemuanya.katanya.
Isu pengundian pos kembali menjadi tumpuan menjelang PRK  bagan Pinang pada 11 Oktober 2010.
Berdasarkan daftar pemilih setakat 4 September lalu , dari sejumlah 13,664 yang layak mengundi PRK  DUN Bagan Pinang, seramai 4604 merupakan undi pos.
KOMEN:
Apa yg kita nampak sekarang ini memang jelas bahawa BN salahguna SPR, kalau kamu seorang tentera yang pernah undi pos, adakah kamu sedar dan perasan nombor siri pada
kertas undi pos ditulis dgn pensil dan tidak dicetak? adakah kamu sedar mengapa kertas undi yg telah dipangkah hanya dimasukkan kedlm kotak biskut dan bukannya kedlm peti beg berkunci? itulah dasar penipuan yg dilakukan oleh BN.

TPTD Lt. Jen Zulkifli Md Zin, telah salah gunakan kuasanya kerana politik BN, semasa beliau menjadi Panglima. 8 Bgd, telah memaksa semua anggota tentera dibawah 8 Bgd memangkah BN, saya berkata begitu kerana pada pilihanraya umum 2004, saya bertugas di 8 Wksp Bgd terlibat dan dipaksa dlm program PEMANTAPAN INSAN yg dianjurkan oleh Tan Sri Anuar Musa (UMNO), dan sekarang tak mustahil jika Pang. 1 Bgd akan memaksa anggota tentera pangkah BN demi pangkat dan kedudukkannya, tapi saya bersyukur kerana saya dan OC serta kebanyakkan anggota di kelantan semuanya sokong PAS, walaupun undi pos kami di tipu oleh BN.

EX ARMY JLJD

No comments:

Post a Comment